Tijdens de zesde Open Media Art expertsessie kwam de groep samen met Marloes de Vries, curator van Showroom MAMA. Na enkele maanden van onderzoeken, experimenteren en ideeën maken stond in deze sessie de slag naar het eindwerk centraal.
Vooraf aan de sessie bezochten de makers samen met projectleider Brigitte Jansen en museum specialist Karen Drost de ruimte waar de eindpresentatie van het project vanaf maart 2017 te zien zal zijn.
Uitgebreid is gepraat over de mogelijkheden van de ruimte, maar ook de moeilijkheden. Het Beeld en Geluid gebouw heeft namelijk een eigen karakter welke automatisch onderdeel is van de tentoonstelling. Met dit ingedachte zullen de makers de aankomende weken hun werken afronden om het tentoon te stellen. Marloes haar aanwezigheid in de exportsessie was voor de makers dan ook extra belangrijk om een slag te maken richting het eindwerk.
Marloes de Vries, curator van Showroom MAMA, bevraagd in de programmering van MAMA visuele cultuur op het grensvlak van beeldende kunst en de overkoepelende beeldcultuur. Dit doet ze in de vorm van tentoonstellingen en publieke programma’s, maar ook in de talentontwikkelingstrajecten die MAMA organiseert. Afgelopen jaar maakte ze onderander een solo tentoonstelling van het Riley Harmon: Infinite Monkey Theorem, de tentoonstelling International House of Cozy van internetkunstenaar Amalia Ulman en de VR tentoonstelling CULTURESPORT: Rotterdam 1995.
Voor Marloes curator werd van Showroom MAMA was zij werkzaam bij digitale platform VPRO DORST als redacteur. Waar ze o.a. met het filmpje hieronder bewees dat er met Marloes altijd te lachen valt.
Tereza’s selectie van voor jou herinnering
Even weg geweest door haar reis naar Korea is Tereza nu weer hard aan de slag met haar project ‘select your memories’. Tereza ontwikkeld een tool waarmee een gebruiker zijn eigen herinneringen kan selecteren in het historische polygoon journaal en hiermee een nieuwe visualisatie van hun herinneringen kunnen maken.
Gebruiker krijg op basis van zijn/haar leeftijd een serie vragen voorgeschoteld en beantwoord deze door het best passende beeld te kiezen. Hiervoor heeft Tereza de afgelopen weken ontzettend veel beeldmateriaal op OpenBeelden.nl bekeken. Uiteindelijk heeft ze 68 filmpjes geselecteerd op basis waarvan de persoonlijke herinnering van de gebruiker gegenereerd kan worden.
Tereza werkte niet alleen aan de selectie van het beeldmateriaal de afgelopen tijd, maar ook aan de look en feel van de uiteindelijke website. Ze toonde ons haar nieuwste mock-ups welke neutraler en zakelijker aanvoelde als eerdere schetsen. De groep discussieerde over hoe een herinnering voelt en eruit ziet. Hierbij gaf Marloes aan dat een herinnering associatief voelt en speelser mag zijn in de mock-ups.
Anna’s e auditieve zon
De afgelopen maanden onderzoekt Anna hoe ze een visueel cliche, zoals de zonsondergang, kan benaderen in verschillende manieren. Na veel onderzoek heeft ze besloten om verschillende interpretaties van de zonsondergang vast te leggen met audio. Hoewel het maken van audio redelijk buiten haar comfort zone ligt als beeldmaker vind ze het in dit project een sterke rand voorwaarde. Voor de bezoeker wil ze dan ook een sterke beleving maken die zicht richt op horen en er geen andere zintuigen bij betrekken. Hiervoor heeft ze het idee van een CD-box bedacht waarvan ze enkele schetsen liet zien. Marloes wees erop dat het concept dat ook sterker werd als er geen tekst aanwezig was op de CD-box, dit zorgt namelijk weer voor een visuele beleving.
De aankomende weken gaat Anna aan de slag met het verzamelen van alles audio bestanden om uiteindelijk een keuze te maken hoe het werk uiteindelijke gepresenteerd kan worden. Ze denk hierbij o.a. aan een luisterhokje of juist een podcast.
Elki laat haar collectie met materiaal gevonden in het archief zien
Elki’s beeld compositie
Lange tijd heeft Elki zich verdiept in het beeldmateriaal wat te vinden is in het archief van Beeld en Geluid. Door materiaal uit de originele context te halen en te herschikken met hedendaags materiaal van Youtube legt ze nieuwe verbanden die tijd en plaats overschrijden. Hiermee onderzoekt zij de manier waarop we tegenwoordig naar beelden kijken en hoe erg we door media beïnvloed worden. Tijdens de sessie legt ze uit hoe ze het werk in de meest ideale manier zou tentoonstelling. Ze zou het graag als een screening van een film laten zien. In een donkere ruimte met grote schermen waar de bezoeker plaats moet nemen op een stoel of bankje. Elki wil dat de bezoeker onderdompelt wordt in het werk en er vooral tijd en afstand van kan nemen. Dit in de ruimte waar de werken tentoongesteld gaan worden helaas niet mogelijk. Daarom bespreekt ze met de groep wat andere mogelijkheden zijn en wat voor andere vormen haar werk kan hebben. Er zijn veel mogelijkheden in de ruimte, maar juist omdat het gebouw van Beeld en Geluid een erg eigen karakter heeft is dit erg moeilijk. Marloes tipt de makers om met het gebouw te werken in plaats van er mee te strijden. Juist omdat het gebouw absoluut niet neutraal is zoals een white cube.
Superposition’s 360º archief
Van camerabewegingen als zoektermen ontwikkelt Superposition zich tot een virtuele omgeving waarin archief materiaal verborgen ligt. Deze virtuele omgeving willen ze ontsluiten door bezoeker met cardboard een VR beleving te geven. De beweging van de bezoeker bepaald wat hij ziet en hoort. Bram vertelt dat ze het belangrijk vinden dat het werk niet alleen in Beeld en Geluid uitgevoerd kan worden, maar juist dat mensen het ook thuis kunnen doen. In hun ontwerp willen ze stimuleren dat iemand het mee naar huis neemt en thuis nog eens gaat uitproberen. Ook willen ze een gehele mapping van het archief inzichtelijk maken door de virtuele omgeving ook op plat vlak inzichtelijk te maken en te tonen wat eerdere bezoekers als gedaan hebben.
Marloes deelt met de groep haar kennis van de VR tentoonstelling CULTURESPORT: Rotterdam 1995. Ze vertelt dat het moeilijk is om mensen te activeren iets op hun eigen telefoon te doen. Bij een werk als dit moeten alle details goed werken anders gaan bezoekers er niet mee aan de slag. Ze raad Bram dan ook aan om goed op de kern te focussen en er niet te veel om heen te willen.
Comments are closed.