Het is 17 oktober en het is tijd voor de vijfde Open Media Art expertsessie, dit keer vergezeld door Florian Weigl. Florian is curator talentontwikkeling bij V2_ Lab for the Unstable Media. Hiervoor is hij onderdeel van DeVerdieping bij Trouw Amsterdam, en werkte hij als programmeur voor de NDSM-werf. Hij is altijd toegespitst geweest op de raakvlakken tussen technologische innovatie en kunst, en omdat hij bij V2_ werkt met de talentontwikkeling van nieuwe makers is hij een uitermate geschikte adviseur voor onze Open Media Art kunstenaars.
V2_ heeft kunst, technologie en de sociale impact hiervan als uitgangspunt waaruit Florian en collega’s thema’s ontwikkelen waaruit de programmering voorkomt.
Een groot deel van de werken die te zien zijn bij V2_ is wordt per commissie gemaakt. Hiervoor wordt o.a. gewerkt met langdurige residencies/samenwerkingen en summer sessions. V2_ wil dan ook stimuleren om kunstenaar de kans te geven nieuw werken te ontwikkelen. Florian laat enkele voorbeelden zien die voortkomen uit de residencies van V2_:
- The Gig is Up over ‘Cloud Labour’ waarbij de tekst en beelden zijn gemaakt door cloud werknemers
- Opening the Books, een artistieke interventie om te communiceren met medewerkers in het Amazon distributiecentrum
Groepsdiscussie
Naar aanleiding van het blog dat Elki Boerdam geschreven heeft wil Brigitte Jansen het met de groep graag nog hebben over de implicaties van de Creative Commons licensie die bij veel van het archiefmateriaal op Open Beelden wordt gebruikt. Elki geeft aan dat zij het moeilijk vindt om te voldoen aan de attributie-voorwaarden, omdat dit een soort context bij het beeld zou geven waar Elki juist vanaf wilt. De groep komt tot de conclusie dat het geven van attributie, een vorm van ‘credits’ of aftiteling, vrij breed opgevat kan worden. Natuurlijk geeft het internet de mogelijkheid om te linken naar iedere individuele video, maar met het creëeren van nieuw beeldwerk is dit misschien niet gewenst.
Anna’s meditatie
Anna is gedoken in de wereld van de meditaties en visualisaties. Ze heeft ontdekt dat je de geluidsopnamen in ons archief niet echt kunt begrijpen zonder tekst. Nu is ze bezig naar teksten over zonsondergangen, en in het bijzonder beeldende manieren van het omschrijven van een zonsondergang. Ze heeft bijvoorbeeld aan een blinde jongen gevraagd om een zonsondergang te omschrijven. Florian noemt dat het interessant kan zijn om internationale geluiden erbij te betrekken – hoe verschillen de opnames van een zonsondergang in andere culturen?
Anna vertelt over haar ontdekking van aphantasia, een afwijking waarbij mensen zich geen mentale voorstelling van een beeld kunnen maken. Ze kunnen wel semantisch relateren en concepten noemen gerelateerd aan een zonsondergang, maar ze zien voor hun geestesoog geen beeld opdoemen. Anna laat een opname horen van een gesproken begeleide meditatie waarbij de visualisatie van een zonsondergang een rol speelt. Als uiteindelijke vorm denkt ze nu aan een verzamel CD waarop verschillende manieren van audio-zonsondergangen te beluisteren zijn.
Elki’s proces
Elki laat zien dat haar media library inmiddels aardig gegroeid is; ze heeft inmiddels een grote collectie clips opgeslagen die ze interessant vindt. Voor haar laatste blog heeft ze GIFjes hiervan gemaakt, en de rechten ervan onderaan geplaatst, Elki laat een mock up video zien van combinaties van beelden, van het archief en van YouTube. “Door de twee beelden naast elkaar te plaatsen wil ik de kijker andere verbanden laten zien.” In de mock-up gebruikt Elki nu ook audio, wat soms de suggestie van het verband geeft. Florian geeft aan dat de audio nu sturend gebruikt wordt bij sommige beelden, maar bij andere clips is dit juist weer niet nodig of wenselijk. Hoe gaat Elki hier mee om in haar eindwerk? Voor Elki is het een experiment en weet ze nog niet zeker wat ze gaat doen.
Elki twijfelt ook in hoeverre ze iets van haar proces moet laten zien in haar eindwerk. De groep vindt haar proces wel een groot onderdeel van haar werk. “Mijn beleving van jouw werk is zo veranderd sinds ik het proces weet,” vertelt Bram. “Elki onderzoekt eigenlijk altijd wel beeldcombinaties, een tentoonstelling is in die zin een pauze voor haar,” zegt Anna.
Superposition’s Virtual Reality beleving
Bram vertelt dat ze sinds de handmatige analyse van camerabewegingen erachter zijn gekomen dat er een relatie lijkt te bestaan tussen de camera beweging en de inhoud van het beeld. Wanneer het beeld van links naar rechts beweegt zijn het veelal sportopnamen, en van omhoog naar beneden zijn meestal monumenten. Anna suggereert een psychologisch standpunt van de mens van de camera, wanneer kijken mensen bijvoorbeeld omhoog? Maar Superposition gooit het over een heel andere boeg: ze willen met VR laten zien hoe de camera zich fysiek in de ruimte bewogen heeft. Mogelijk begin je met een zwart beeld, zodat je als kijker moet zoeken naar de camera. Daarna kun je de beweging volgen.
Foto’s: Brigitte Jansen, CC-BY 2016
Comments are closed.