Open Media Art Open Media Art
  • OVER
  • MATERIAAL
  • EXPO
  • BLOG
  • EXPERTS
  • MAKERS
Open Media Art
  • OVER
  • MATERIAAL
  • EXPO
  • BLOG
  • EXPERTS
  • MAKERS
Jun 21

SUPERPOSITION: Filmische Plattegronden Open Beeld-archief

  • June 21, 2016
  • Superposition
  • Superposition
Afgelopen periode hebben we ons verdiept in de hypotheses die we op voorhand hebben gemaakt en onderzocht in hoeverre deze kloppen nu we met het rijke archief aan de gang zijn gegaan. In eerste instantie testen we onze concepten op technisch erg eenvoudige video’s waarin enkel een horizontale of verticale pan werd gebruikt.

Deze periode hebben we gebruikt om te zien hoe ons concept moet werken wanneer we het los laten op wat complexere video’s. Een leuk weetje is dat we dit hebben getest met een video uit 1980. Hierin besteedt het Polygoonjournaal aandacht aan het KEMA-terrein in Arnhem. Dit is precies het terrein waar onze studio nu gevestigd is en waarvandaan wij aan deze opdracht werken. Het gebouw waar wij zijn gevestigd is duidelijk te zien in de video.

FOTO_1
Afb. 1: Debug-mode Adobe After Effects – Superposition – CC-BY-SA

Om een volgende stap te zetten hebben we opnieuw gekeken naar de eerste schetsen die we produceerden. Wij hebben deze voor onszelf en voor het toelichten van ons concept simpel ontleed op een schematische manier. Binnen deze schematische weergaven tonen we het tijdsverloop en in dit specifieke geval het aantal graden dat de camera in de ruimte draaide. Tijdens dit proces ontdekten we dat dit schematisch ontleden van onze schetsen onszelf hielp de mogelijkheden van het concept beter te begrijpen.

FOTO_2

Afb. 2: Moving Panorama Sketch – Superposition – CC-BY-SA
Originele beelden van Natuur Digitaal (Marc Plomp); Stichting Natuurbeelden

 


Zoals eerder beschreven zijn we vervolgens de technieken tot nu toe ontwikkeld toe gaan passen op een technisch-complexere video. Hiervoor gebruikten wij het Polygoon journaal uit 1980 over het KEMA terein in Arnhem. Het eerste shot bestaat uit een zoom-uit. Dit is een camera-techniek die we nog niet eerder voorbij hebben zien komen in ons onderzoek. Toch maken zoom bewegingen veelvuldig deel uit van het Open Beeld Archief en zullen we dus een manier moeten vinden om deze in onze tool te verwerken.

 

Video 2: KEMA Tracking test – Superposition – CC-BY-SA
Originele beelden van Polygoon-Profilti

Op de zelfde schematische manier hebben we deze techniek ontleed. Het groene venster stelt in alle schetsen het kader voor waar de kijker van de originele video door kijkt.

FOTO_3

Afb. 3: Zoom-schema – Superposition – CC-BY-SA 
Originele beelden van Polygoon-Profilti

 

Tijdens het verloop van deze video wordt in diverse shots meerdere cameratechnieken gecombineerd. Deze shots hebben we één voor één op deze zelfde manier schematisch ontleed.

FOTO_4

Afb. 4: Filmische plattegrond KEMA video – Superposition – CC-BY-SA
Originele beelden van Polygoon-Profilti

 

In zekere zin ontstaat er op deze manier langzaam een kaart. Een kaart die de shots en diverse bewegingen en camera-technieken binnen deze shots blootlegt. We stellen ons voor dat ieder filmfragment uit het archief een dergelijke eigen kaart toegewezen kan krijgen.

FOTO_5

Afb. 5: fragment Filmische plattegrond KEMA video – Superposition – CC-BY-SA
Originele beelden van Polygoon-Profilti
Tot slot willen we graag een eerste aanzet delen van hoe de filmische  plattegronden van de KEMA video, middels deze techniek, wordt opgebouwd.

Video 3: KEMA Tracking sketches – Superposition – CC-BY-SA
Originele beelden van Polygoon-Profilti

De komende periode gaan wij gebruiken om de technieken die we nu gebruiken om deze filmische bewegings-kaarten te ontwikkelen aan te scherpen. Daarnaast kunnen we, parallel hieraan, beginnen met nadenken over de beste en meest interessante manier om dit onderzoek uiteindelijk om te zetten in een tool die voor een groter publiek te gebruiken is.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Comments are closed.

Recent Posts

  • ANNA: Gezocht : zonsondergangomschrijvers
  • ELKI: Na de waarheid
  • SUPERPOSITION: Van Virtual naar Augmented Reality
  • Zesde expertsessie: Marloes denkt mee over de eindwerken
  • TEREZA: to see what the “Dutchness” may be

Recent Comments

    Archives

    • November 2016
    • October 2016
    • September 2016
    • August 2016
    • July 2016
    • June 2016
    • May 2016

    Categories

    • Anna Klevan
    • Elki Boerdam
    • Nieuws
    • Project
    • Superposition
    • Tereza Ruller

    Open Media Art is een project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie.

    Laatste updates

    • ANNA: Gezocht : zonsondergangomschrijvers
    • ELKI: Na de waarheid
    • SUPERPOSITION: Van Virtual naar Augmented Reality
    • Zesde expertsessie: Marloes denkt mee over de eindwerken

    Contact

    Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
    Media Parkboulevard 1
    1217 WE Hilversum
    Phone: 035 - 677 19 50 E-Mail: bjansen@beeldengeluid.nl Web: www.beeldengeluid.nl
    2015 Theme - WordPress Theme built by Mintithemes using WordPress.