Tijdens onze eerste reis door het Open Beelden-archief probeerden wij onze vinger te leggen op een verhaal dat als een rode draad door de verschillende films in het archief zou lopen. We wilden een verhaal vinden dat niet op de bekende manieren verschillende stukken beeldmateriaal met elkaar verbindt, bijvoorbeeld door het gebruik van inhoudelijke tags. Daarom richtten wij ons op het effect dat de aanwezigheid van de filmmaker en de camera hebben op het gefilmde tafereel.
We realiseerden ons al gauw, vooral bij het oudere materiaal in het archief, dat men zich erg bewust was van het feit dat zij bekeken en vastgelegd werden. Een tweede rode draad die we konden vinden zat hem in de cameratechniek: er werden bijvoorbeeld bijzonder vaak exact dezelfde bewegingen gemaakt, zoals een horizontaal pan-shot.
We besloten de verschillende camerabewegingen van de duizenden archief-onderdelen te analyseren, en deze met elkaar te vergelijken, over elkaar te plaatsen, en in kaart te brengen. We willen een tool maken waarmee het mogelijk is om een camerabeweging als zoekterm te gebruiken, bijvoorbeeld door een smartphone door de lucht te bewegen, en vervolgens films te zien te krijgen waarin exact die camerabeweging wordt toegepast. Zo hopen we dat er nieuwe, dynamische connecties worden gelegd tussen verschillende stukken beeldmateriaal. We zien er naar uit te leren welke verrassende conclusies we zullen trekken uit ons onderzoek. Hoe is de cameratechniek door de jaren geëvolueerd? Hoe zal de interactie plaatsvinden tussen het publiek, de films en het archief? En hoe presenteren we de nieuwe mixes van beeldmateriaal?
Als een eerste stap hebben we de camerabeweging van twee verschillende stukken beeldmateriaal geanalyseerd (een uit een collectie natuurtaferelen en een van het Polygoonjournaal), en door verschillende technieken toe te passen waren wij in staat een nieuw soort beeld te maken dat een nieuwe kijk op het origineel geeft door de camerabeweging in een keer te tonen en zo een soort panorama op te bouwen.
Een collectie schetsen die laat zien hoe een panorama uit beeldanalyse kan worden opgebouwd:
Originele beelden van Polygoon-Profilti en Natuur Digitaal (Marc Plomp); Stichting Natuurbeelden
Onze volgende stap zal zijn om deze techniek toe te passen op meer complexe bewegingen en te zien hoe de resulterende beelden eruit zullen zien, en of we bijvoorbeeld overeenkomstige bewegingen in het archief kunnen vinden.
Comments are closed.